Tornar a la pàgina de presentació
Ciutat de Mallorca 1232/1233 – En mar, entre Tunis i Mallorca/Mallorca 1316
Biografia
Fonts biogràfiques
Els seus nombrosos viatges que el portaren a sojornar
molts anys lluny de la seva terra dificultaren la formació d'un
gruix documental sòlid sobre la seva trajectòria. D'altra banda,
tot i que la seva vida fou tan llarga, i tractà tanta gent, deixà
pocs testimonis epistolars autèntics.
A falta d'aquests són utilíssimes les notes que, a
partir del 1290, solia posar a l'acabament dels seus tractats,
indicant el lloc i la data de llur composició.
Quan manquen aquestes dades, com passa amb obres de la
categoria del Desconhort o del Blanquerna, solament a
base de tempteigs i de comparacions cronològiques és possible
d'establir una data aproximada.
Hom
disposa, d'altra banda, d'un document que revela les íntimes
motivacions espirituals que condicionaren les etapes de la història
del pensament lul·lià, així com la causa dels trastorns que
marcaren tan definitivament la vida de Llull a partir de la seva
conversió : és l'anomenada Vida
coetània,
o simplement Vita,
en llatí.
Abans de la conversió
Hom
té constància documental de l'existència dels Llull a Mallorca en
el llibre del repartiment de Mallorca de Jaume I (1229). Sembla que
la família provenia de Barcelona, on el sobrenom Llull
s'havia imposat al cognom original Amat.
En
la seva joventut, des del 1256 consta que exercia com a senescal,
segons els indicis, de l'infant En Jaume (el futur Jaume II), bé que
és probable que anteriorment hagués estat adscrit a la cort del
mateix Jaume I.
Casat amb una Blanca Picany almenys des del 1257, tingué
amb ella un fill i una filla, Domingo i Magdalena, tot i que hom li
suposa una vida matrimonial irregular, aspecte reflectit en els seus
escrits autobiogràfics, en els quals s'acusa a ell mateix de
passions desordenades, mundanitat i luxúria, concepte en el qual
incloïa també la composició de poemes amorosos en la tradició de
la poesia trobadoresca.
Bé que hom no li coneix cap poema en aquest gènere
(perquè ell mateix devia destruir-los), l'empremta estilística
d'aquesta pràctica es troba reflectida en nombrosos passatges de la
seva obra, tot i el contingut espiritual sense concessions, que el
feia bescantar els afectes terrenals.
La conversió. El període de formació. Els primers llibres i el projecte missional
Pocs anys després d'haver passat la trentena, Llull
experimentà la conversió que el portà al canvi dràstic de vida
que el convertí en un dels pensadors més prominents de l'Occident
medieval i en el primer i un dels més grans escriptors en llengua
catalana.
Segons conta el mateix Llull en la Vita i en
altres parts de la seva obra, una nit, escrivint una cantilena a una
dama a qui estimava d'amor foll, fou interromput de sobte per
l'aparició de Jesús clavat en la creu, visió que es repetí cinc
vegades, cosa que el portà a creure que Déu volia que deixés el
món i servís de cor Jesucrist. I, de les diverses maneres
d'acomplir aquesta voluntat divina, tria la conversio dels sarraïns.
Amb aquest propòsit, concebé un pla d'acció en tres
fronts que comprenia l'acció missional pròpiament dita;
l'elaboració d'una doctrina teològico-filosòfica que, d'una manera
racional, demostrés als sarraïns els errors de les seves creences i
els portés a convertir-se al cristianisme (del qual hauria
demostrat, al seu torn, el caràcter veritable) i, finalment,
l'establiment, amb el suport actiu del Papa, d'escoles on
s'ensenyaria àrab i altres llengües de pagans als missioners.
Llull renuncià del tot a la vida mundana, als plaers i
a les obligacions familiars i de ciutada i es lliurà exclusivalment
a la seva empresa missional. El 1275 Blanca Picany presentà una
denúncia al batlle de Mallorca en la qual feia constar que Ramon
Llull havia descurat completament la vida familiar i l'administració
dels seus béns per a dedicar-se totalment a la seva crida.
Després
de viatjar a Sant Jaume de Galícia, aconsellat per Sant Ramon de
Penyafort, retornà a Mallorca a dedicar-se a l'estudi del llatí i
de l'àrab, que li ensenyà un esclau sarraí el qual probablement
també l'introduí en el coneixement de la teologia, la filosofia i
la ciència dels musulmans. El seu coneixement de l'àrab arribà a
ser prou aprofundit com per a arribar a escriure diversos dels seus
llibres en aquesta llengua.
Un
cop acabada la seva formació es retirà, segons la tradició, al
puig de Randa a dedicar-se a la contemplació, de la qual obtingué
la inspiració divina que li donà la convicció absoluta de la
veritat del seu “art”, o doctrina per a la conversió els
sarraïns. D'aquesta experiència mística prové l'epítet de doctor
il·luminat,
pel qual fou també conegut, i la composició del primer dels seus
llibres importants, L'art
abreujada de trobar.
Després de passar uns mesos fent vida eremítica i
dedicat a la oració i la redacció de nous llibres, vers el 1275 anà
a Montpeller a instàncies de l'infant en Jaume, on aquest feu
examinar els seus llibres per un mestre de teologia, el qual els donà
una aprovació entusiasta.
L'any
següent el papa Joan XXI concedí a Llull l'autorització per a la
construir el col·legi de Miramar (Valldemossa), on s'ensenyava
l'àrab als missioners, i que segurament fou dirigit fins el 1279 per
ell mateix.
L'apostolat. Culminació de l'obra literària
De 1279 a 1283 probablement dugué a terme el primer
llarg viatge d'apostolat que el portà de Palma a Roma, i
successivament al Nord d'Itàlia, Bizanci, les costes de la Mar Negre
fins a Tartària, Terra Santa, Egipte i Etiòpia i, de tornada, el
nord d'Àfrica, al-Andalus i Perpinyà, on tenia la cort Jaume II de
Mallorca. Després d'una curta estada a Montpeller, anà a Roma, on
es trobava el 1287 per obtenir noves concessions d'obertura d'escoles
de llengües per a missioners.
Un
any més tard es trobava a París, on llegí públicament la seva Art
a l'abadia de Saint Denis. A la Sorbona obtingué el magisteri en
arts, títol equivalent al de doctor i que li havia de ser de gran
ajuda per a l'accés a les universitats i les altes instàncies
eclesiàstiques, on podia obtenir suport a la seva doctrina i al seu
pla d'evangelització dels sarraïns.
Després
d'una estada a Montpeller (1289), on escriví l'Ars
inventiva veritatis,
versió abreujada i simplificada de l'Art,
el 1290 fou rebut pel papa Nicolau IV a Roma per a exposar-li un
projecte de croada combinada amb una missió de cristianització que
fou escoltada però restà sense efecte.
Intentà llavors emprendre tot sol la missió i
confrontar la doctrina cristiana amb els teòlegs musulmans, disputes
dialèctiques de les quals, d'acord amb la seva Art, n'hauria de
sortir victoriós.
Tot i aquesta convicció aparentment sense esquerdes,
els dubtes i els temors el feren entrar en una crisi que el portà a
considerar a ingressar en un orde religiós, que finalment fou el
dels franciscans. Segons explica a Vida Coetània, aquesta
crisi anà acompanyada de visions i d'un estat de malaltia del qual
guarí en embarcar cap a Tunis des de Gènova, ciutat on havia
sojornat en marxar de Roma.
Sempre segons la seva versió, el èxits que obtingué
en les controvèrsies teològiques inquietaren el rei de Tunis, el
qual ordenà l'empresonament i la condemna a mort de Llull, pena que
finalment fou commutada per la d'expulsió. Resident a Nàpols el
1293, es dedicà a escriure i a difondre públicament la seva art i
després de rebre una nova negativa papal de Bonifaci VIII als
projectes d'obertura d'escoles de llengües i d'una nova expedició
militar-missional a Terra Santa, es dedicà a la redacció de l'Arbre
de Sciència, una de les seves obres cabdals.
Per
recomanació de Jaume II de Mallorca, aconseguí ser acollit pel rei
de França, Felip el Bell. A la Sorbona presentà la seva art,
combaté vigorosament (però amb poc suport) l'averroisme i continuà
produïnt obres, entre les quals el Cant
de Ramon,
poema autobiogràfic on confessa els seus arravataments místics, els
seus neguits i les seves decepcions.
L'any 1299, a Barcelona, obtingué autorització de
Jaume II d'Aragó per predicar a les sinagogues dels seus dominis i
l'any següent es dedicà a convertir els musulmans de Mallorca que
no havien renunciat a la seva religió. El 1300, atret per noves de
derrotes militars dels musulmans que li feren pensar que la conquesta
imminent de Terra Santa, anà a Xipre i començà un nou periple
evangelitzador que possiblement el portà a Armènia, durant el qual
fou emmetzinat.
Els sis anys següents consta la seva presència a
Gènova, Barcelona, i assistí, el 1305, a la consagració del nou
papa Climent V, que tampoc feu cas de les seves propostes. El 1307
hom el troba a Bugia, on la seva presència desfermà aldarulls i fou
apedregat. Novament empresonat i desterrat, s'embarcà en una nau amb
destí a Gènova, que naufragà i que el forçà a arribar nedant a
terra.
El
1308 sojornà a Pisa, Gènova i Montpeller, i aquest cop la seva obra
i els seus projectes missionals desvetllaren l'interès de les corts
d'aquestes ciutats. Obtingué noves recomanacions per a ser rebut pel
papa, i subsidis per a la seva obra. El 1309 a Avinyó Climent V
tornà a rebutjar les propostes de Llull, però el 1311 el concili de
Viena del Delfinat semblà obrir-li noves perspectives, esperances
que reflectí en el poema Lo
concili
i que foren el motiu d'una proposició formulada en la Petitio
Raymundi in concilio generale al acquirendam Terra Sancta.
Malgrat que aquest cop no foren frontalment denegats, Llull no tardà
en adonar-se que els seus plans no serien atesos.
Vell
i malalt, es retirà a Mallorca, on continuà confegint llibres fins
el 1313 que, veient una nova oportunitat per a fer realitat els seus
plans en la política de Frederic II, viatjà a Sicília, on a
Messina predicà entre les comunitats jueves. Hi ha constància
documental de Llull al novembre de l'any següent a Tunis. La
proximitat d'aquestes dates a la d'una suposada data “oficial”
del seu traspàs (29 de juny de 1315) ha alimentat la llegenda de la
mort de Ramon Llull per lapidació a mans dels infidels.
No
obstant això, consta encara documentalment la presència de Llull a
Tunis al desembre de 1315 en la signatura de la seva darrera obra
coneguda, el Liber
de de maiori fine intellectus amoris et honoris.
Morí abans del mes de l'any següent, bé en el curs dpun viatge
(d'anada o tornada) a Tunis, bé a Mallorca mateix. És enterrat a
l'església del convent de Sant Francesc, a Palma.
Obra
Tot i la gran activitat viatgera, diplomàtica i
missional, Llull pogué bastir una de les obres escrites més ingents
de la història de la literatura: hom ha comptabilitzat fins a 243
obres autentificades, de les quals s'exclouen les perdudes. Li han
estat atribuïdes també un cert nombre d'escrits apòcrifs, alguns
dels quals per a desprestigiar-lo. Hom sap que escriví en català,
àrab i llatí, llengües a les quals cal afegir el provençal en les
obres rimades.
Llull fa un ús abundant de la rima al llarg de tota la
seva obra, tècnica que empra indistintament per a tots els gèneres
i en llibres sencers. Per això cal no identificar sempre aquesta
mena d'obres amb el que hom sol entendre per poesia, atès que moltes
vegades Llull se serveix de la rima per a exposar conceptes que per
la seva naturalesa àrida són rarament associats a la poesia. De
fet, més d'una vegada Llull indica explícitament la idoneïtat de
la fórmula de la rima per a conceptes i idees que han de ser
memoritzats. Algunes de les obres rimades, en canvi, es corresponen a
un model més pròpiament líric.
Una part substancial de la seva obra són traduccions (o
versions, puix que les redactava de manera simultàniament) en una o
dues d'aquestes llengües. En els inicis de la seva labor missional
hom suposa que molts dels seus originals eren àrab, bé que no n'han
pervingut als temps actuals i hom en coneix l'existència per
referències indirectes. Més endavant, la llengua original dels
llibres acostumà a ser el català, i hom sap que disposà
d'ajudants, almenys, per a la versió llatina.
El conjunt de l'obra de Llull està supeditada al
propòsit central de la conversió dels infidels i en conjunt es pot
considerar de caràcter apologètic, però els diversos punts de
vista amb què emprèn la defensa de la cristiandat permeten fer-ne
una classificació a grans trets (i que no sempre es correspon
exactament a cadascuna de les obres, ja que sovint obres d'un mateix
tipus inclouen, en un grau divers, elements dels altres).
Obres filosòfiques, teològiques, lògiques i científiques
En
aquest grup s'hi inclouen les diverses versions de l'art lul·liana,
un mètode de pensament ideat per ell, del qual exposa els axiomes i
les conseqüències que se'n deriven, continguts al Llibre de
Contemplació (1271-1274), de caràcter enciclopèdic, l'ars Magna
(1305-1308), que constitueix la culminació del seu sistema lògic,
que fou precedida, però, de nombroses versions, com ara l'Ars
compendiosa inveniendi veritatem
(1274) i l'Art
Demostrativa
(1283). L'Art
abreujada de trobar veritat
(1308), àmpliament difosa, n'és una versió resumida. La Lògica
nova
(1303) és una derivació epistemològica de l'art lul·liana de
caràcter eminentment platònic.
En
una aplicació d'aquests principi, l'Arbre de Ciència (1295-96), que
constitueix una mena de compendi de totes les ciències conegudes
classificades, però, segons el sistema lògic de l'Art, que
estableix una gradació des els principis més abstractes i divins
fins a les realitats més concretes i terrenals. Hom pot considerar
les diverses obres científiques com un subapartat d'aquest grup.
Obres de controvèrsia religiosa i apostolat
En sobresurt el Llibre del gentil (1274-1276), en
el qual un jueu, un musulmà i un cristià polemitzen sobre quina de
les tres religions és la veritable. Un cop exposades les diverses
raons dels tres savis, el que és més notable d'aquesta obra, atès
el fervor missioner del seu autor i la seva disposició a donar
literalment la seva vida pel Déu cristià, és la seva absència de
veredicte en favor deuna o altra de les tres religions.
Hom
ha vist en aquesta omissió, com també en el plany que en cert
moment de l'obra els tres savis expressen per no professar tots una
mateixa fe i per l'existència de creences diferents, un precedent de
l'ecumenisme posterior, per l'aposta de Llull pel diàleg
interreligiós, tot i que cal dir que en les seves propostes, la
persuasió verbal gairebé sempre havia d'anar precedida de l'acció
militar. El Fantàstic
(1311) presenta, en forma de diàleg, l'oposició entre la vida i les
aspiracions mundanes i la vocació religiosa.
Des d'un punt de vista metodològic, són importants la
Retòrica nova (1301) i l'Art abreujada de predicació
(1313). En la primera estableix principis per a dotar un discurs de
capacitat de persuasió. Hom hi troba, també, una teoria sobre el
que hom coneix actualment com a literatura. La segona constitueix una
exposició concisa dels principis que han de guiar una predicació
eficaç.
De caràcter molt més pràctic i orientades als
requisits i condicionants de la tasca missional són Tractatus de
modo convertendi infideles (1292), Quomodo Terra Sancta
recuperari potest (1292), Liber de fine (1305) i Liber
de acquisitione Terra Sanctae (1309).
Obres pedagògiques, didàctiques i morals
Hom
pot esmentar-ne el Llibre
de l'Orde de Cavalleria
(1274-76), en el qual s'exposen els requisits que ha de complir el
bon cavaller cristià. Inspirat en les Partidas d'Alfons X el Savi,
conté una sèrie de preceptes de tipus moral, així com de
cerimonial i d'etiqueta, però el que realment la connecta amb tota
la doctrina lul·liana és la concepció dels atributs guerrers del
cavaller com un símbol de la lluita per la cristiandat.
La Doctrina pueril (1274-76), per la seva banda,
és una obra catequètica adreçada als llecs que, tot i el seu
registre senzill, aspira a una visió totalitzadora de les veritats
del cristianisme. L'Arbre exemplifical, inclòs dins de
l'Arbre de Ciència, té també una funció didàctica
respecte al contingut més eixut de la resta d'aquest.
Obres devocionals
En sobresurt El Llibre de Sancta Maria (vers el
1290), dedicat a la mare de Déu. Aquesta obra té un interès afegit
perquè mostra les preferències de Llull en relació als tipus de
religiositat vigents en la seva època. En aquest cas particular,
se'ns mostra com un decidit intel·lectualista, atesa la seva
confiança il·limitada en la raó per accedir a Déu. Per contra,
bescanta la religiositat simplement emotiva o basada en la
credulitat.
Obres narratives
Moltes de les obres de Llull presenten una estructura
narrativa, cal suposar que amb la finalitat de facilitar-ne
l'assimilació al lector, estructura que contribueix, també a una
major identificació amb els propòsits de l'autor. Tanmateix, la
rellevància de l'element narratiu és molt variable. Pot ser molt
tènue, com en el mateix llibre del Gentil, o amb arguments
ben travats, personatges ben dibuixats i altres elements que acosten
aquestes obres a la novel·la.
En
són les més destacades de les obres lul·lianes d'aquesta mena el
Llibre de Meravelles(1287-89) i el Blanquerna (1283) Algunes d'elles
contenen narracions que des d'un punt de vista literari poden ser
considerats relats autònoms. És el cas, en la primera d'aquestes
obres, del Llibre de les bèsties i del Llibre d'Amic i Amat en el
segon.
Obres d'expressió personal i autobiogràfica
Finalment, de la producció més personal de Ramon Llull
(més propera a la confessió que no pas a l'autobiografia) cal
esmentar-ne sobretot dues obres rimades: el Desconhort, en el
qual sota la forma d'un debat entre un ermità i l'autor, aquest es
plany de les dificultats de la seva missió.
De manera semblant, en el Cant de Ramon, Llull es
queixa de l'escàs suport que la seva missió rep dels seus
contemporanis, pels quals és ignorat, i invoca Déu per a que
l'assisteixi en la seva tasca amb els companys adients. D'altra
banda, hom troba esparses en moltes de les obres de Llull referències
autobiogràfiques transposades a determinats trets d'alguns dels seus
personatges.
El
relat autobiogràfic més sobri, documentat i fidedigne, però, es
troba en l'esmentada Vida Coetània, l'original llatí de la qual fou
possiblement dictada a un monjo de la cartoixa de Vauvert (París)
l'any 1311 i en el qual la versió catalana posterior introdueix
diversos canvis.
El lul·lisme
Tot i l'escasssa repercussió pràctica de les seves
propostes, l'obra, la doctrina i la personalitat de Ramon Llull
tingueren una influència intel·lectual considerable en els segles
posteriors, que arriba ben bé fins al s XVIII.
Cal
entendre aquesta influència en dos vessants diferenciats, bé que
mútuament interrelacionats: d'una banda, el lul·lisme acadèmic,
les controvèrsies entorn del qual, bé que en principi ideològiques,
se centren sobretot a establir-ne la seva doctrina a partir de
l'autentificació de les obres atribuïdes a Llull, atès el caràcter
extraordinariament prolífic de la seva producció, les múltiples
versions i els abundants escrits apòcrifs moltes vegades confegits
amb propòsits denigratoris.
De
l'altra banda, el lul·lisme filosòfic fa referència al sistema
lògic bastit per Llull, i a la influència i les controvèrsies a
què ha donat lloc.
(Article "Ramon Llull de l'Enciclopèdia Catalana)
No hay comentarios:
Publicar un comentario